تصاویری از ده اثر برتر هنری قرن بیستم، از پل سزان تا جکسون پولاک

منبع گاردین/ ترجمه گاهنگ

تصاویری از ده اثر برتر هنری قرن بیستم. از پل سزان تا جکسون پولاک

۱۹۰۲ پل سزان اثر:  جاده ای رو بروی کوه سن ویکتوریا

جاده ای رو بروی کوه سن ویکتوریا

قرن بیستم با نقاشی یک هنرمند از یک کوهستان شروع شد. شاهکارهنری سزان نوع تصویر را از سده ی ۱۹۰۰  متمایز کرد و قدرت بیکران تجربه را نمایان ساخت. در این اثر هر حرکت قلم به مثابه یک رمان است. این فهم انقلابی قرن جدید، از فروید تا اینشتین، همه در چشم انقلابی سزان آینه ی خودرا می یابند.

۱۹۰۷ پابلو پیکاسو اثردوشیزگان آوینیون

دوشیزگان آوینیون

 

تحریک آمیز ترین نقاشی پیکاسو همچنان به عنوان یک راهنما، هنر را تحرک می بخشد و تاثیر بجا می گذارد .این اثر پوسته ی محدوده ی تصویر را می شکند و دیوانه وار به فراتر قدم می گذارد. وقتی پیکاسو این اثر را خلق می کرد به شاهکاری نظر داشت که به او این مجوز را می داد که سورئالیسم را حتی قبل از به وجود آمدن به نهایت برساند.

۱۹۰۹-۱۹۱۰ هانری ماتیس اثر : رقص

رقص

ماتیس نگاه انقلابی را ابدی می کند.این شعله های انتزاعی از بدن های غوطه ور در فضا شبیه به چیز دیگری نبود وقتی که هنرمند آن را خلق کرد، به طرز ویژه ای جدید بود، وهم چنان تا به امروز بی انتها به نظر می رسد. ماتیس احساسات خاص خودرا در زمان خود مخلوط می کند و زبانی ساده اما پیشرفته را در تاریخ طولانی هنر از خود به جا می گذارد. نتیجه ی این یک نقاشی(رقص) بر (از سبک) دیوار غار است که توسط نیکولا پوسین طراحی شده بود. دراین محیط بدوی، هنر کلاسیک خود را پنهان کرده است.

۱۹۱۱-۱۹۱۲ ژرژ براک اثر:  مردی با یک گیتار

مردی با یک گیتار

 

این اثر زمانی خلق شد که براک و پیکاسو به شدت به هم نزدیک شده بودند و دریک مکان زندگی می کرند و با هم این دنیای جدید ملموس را لمس می کردند. انقلاب آنها کوبیسم نام گرفت، چرا که تصاویر آنها شکل همیشه گی تصویر را رد می کرد با پایبندی به اینکه هنر در مورد ظاهر قابل رویت جهان می باشد.این اثر و سایر آثارکوبیسم قدم به قدم فرم اشیاء را نشان می دهند تا بتوانند وزن و فرم اشیاء را به خوبی درک کنند.

۱۹۱۳ اومبرتو بوچونی اثر : شکل حرکت در فضا

شکل حرکت در فضا

این آهنگ سرعت، انرژی و قوت از زمانی مایه می گیرد که بشر با گام های بلندی به سوی جلو در حرکت است. بوچونی شاخص ترین هنرمند در نقش این تصویر از آینده است.مانند آثار دیگر آینده نگر این اثر هم یک اثر تبلیغی و تشویقی برای آینده است.بوچونی با تصویر سربازی از آینده در ذهن، خود را در این فضای از زمان حل می کند و در زمان فضا ،ناپدید می شود.

۱۹۱۵ کازمیر مالویچ اثر: مربع سیاه

 

مربع سیاه

در عین سادگی مربع سیاه فوق العاده ترین شاهکار نقاشی انتزاعی در ابتدای قرن بیستم است. به همین سادگی. آمیخته با زمان به عنوان یک اثر بی نهایت، همچنان زنده مانده است.مالویچ همانند دیگر هنرمندان انتزاعی، نظیر کاندینسکی و موندریان، بینشی شبه مذهبی داشت. مربع سیاه و مختصر او از ناشناخته ها یی بی نام و نشان رمزگشایی می کند.

۱۹۲۸-۱۹۲۹ رنه مارگریت اثر: خیانت تصاویر

خیانت تصاویر

در نظر مکتب سورئالیسم، واقعیت یک دروغ است برای به صلابه کشیدن ما توسط حقیقت رویاها. مارگریت فیلسوف برتر این حرکت بود.این موفق ترین مثال او ازفریبنده بودن تصاویر است، اسامی دلبخواه هستند و اشیاء به خودی خود صرفاً  اشکالی را ندارن که ما از آنها توقع داریم بلکه چیزهای دور از فهمی هستند که ما به آنها نامهای بی معنی دادیم.

۱۹۱۷ مارسل دوشان اثر چشمه

چشمه

هنوز سده  بیستم نوجوانیش را تمام نکرده بود. در آن زمان آن اقلیتی که از آثار هنر مدرن مطلع بودند، از نور ساطع آثار ماتیس چشمهایشان خیره بود و از حمله ی آثار پیکاسو بر زیبایی رنگشان پریده بود.چگونه شد که دوشان یک پیشاب گاه را به عنوان اثر هنری به یک گالری در نیو یورک فرستاد؟ او چنین کرد.چشمه با امضا ی R.mutt 1917 تصویر برداری و ثبت شد  تا که در یادها بماند. این اثر هنری شد و هنر را برای همیشه تغییر داد.

۱۹۱۹ -۱۹۲۰ هانا هوش اثر : بریدن اطلاعات با یک چاقوی اشپزخانه از شکم پر از آبجوی این عصر آلمان

 

بریدن اطلاعات با یک چاقوی اشپزخانه از شکم پر از آبجوی این عصر آلمان

 

منظومه ای از جوک های تصویری و نقاشی های سیاسی ، مجمو عه ای از اطلاعات را تشکیل داده که  تهاجمی ترین و انسانی ترین جنبش هنری قرن بیستم به شمار می رود. مستقیماً از زندگی روزانه ریشه می گیرد(بریدن اطلاعات با یک چاقوی اشپزخانه) و شادمانه با تصاویری که رسانه های مدرن بیرون می دهند مخلوط می گردد،با این وجود این اثر قدرتی به اندازه ی یک اثر نقاشی فوق العاده را در بر دارد.

۱۹۵۰ جکسون پولاک اثر: هاله ی بنفش

هاله ی بنفش

 

در لحظه ای کوتاه پولاک آشفته و سر در گم مانند یک فرشته نقاشی می کند.  یک کهکشان بلورین را در چشمانش که از رگهای پشت چشم شکل گرفته می توان دید. رشته ی رنگ های خام او تخیل درون را به عمق ناشناخته ها و به نهایت فضا رهنمون می کند. تمام هنری که از آن زمان خلق شده، مرهون آزادی اوست.

Categories: ادبیات, هنر های دیگر, ویجت هنر

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *